A telekocsizás történelme

Magyarországon csak alig pár éve használják a telekocsi rendszerét, és ezért hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy ez az internettel és az okostelefonokkal kapcsolódik össze szorosan – de ez nagyon nem így van.

Meg fogsz lepődni, de a telekocsi lehetőségével már a nagyapáink is élhettek volna, ha az Egyesült Államokban éltek volna.

A carpooling, ahogy angol nyelvterületen nevezik, egy komoly hagyományokra visszatekintő utazási szokás, amit érdemes megismernie azoknak, akik érdeklődnek a téma iránt, hiszen ebből is látszódni fog, milyen előnyei vannak a telekocsinak!

Kezdjük az elején!
 

A második világégés és a telekocsik

Igen, a carpooling hagyományai egészen a ’40-es évekig visszavezetnek.

Javában dúlt a háború, és a hadseregnek nagyobb szüksége volt az üzemanyagra, mint valaha – a témában elmélyültek tudhatják, hogy egyébként a németeknél is ez volt a bukás egyik fő oka: ha nincs mivel hajtani a tankokat, akkor azoknak sok hasznát nem lehet venni.

Az amerikai kormány részéről merült fel ekkor az ötlet, hogy ösztönözni kéne az embereket a kevesebb fogyasztásra: rá kell venni őket, hogy egyedül ne vezessenek autót, hanem közösen autózzanak, amennyiben lehetséges.

„When you ride alone, you ride with Hitler!” (Ha egyedül autózol, Hitlerrel autózol) – szóltak az azóta híressé vált propagandaplakátok, amik arra buzdították az embereket, hogy lépjenek be car-sharing (autó-megosztó) klubokba.

Természetesen az internet kora előtt a nyomtatott sajtó volt a legjobb eszköz az ilyen utazás megszervezésére: a sofőr kitett egy hirdetést, hogy mikor fog indulni, és hova, majd várta a jelentkezőket, akik beülnek mellé.

Bár a dolog ma már elképzelhetetlenül macerásnak tűnik, gondoljunk bele abba, hogy a mi nagy- és dédapáink nem abban a korban éltek, mint mi: akkoriban, ha az embernek fel kellett jönnie valamiért Soltvadkertről Budapestre, akkor azt ő már legalább 2-3 nappal előtte elkezdte megszervezni – és ez nem volt másként Amerikában sem.  

Nagy visszatérés a ’70-es években

Nagy visszatérés a ’70-es években

Ahogy a háborúnak vége lett, a közös autózásra vonatkozó intézkedések és szabályozások is szépen lassan kikoptak, így pedig a carpooling világában is egy kis szünet keletkezett.

Az igazi nagy előretörést a nagy olajválság jelentette, amikor az üzemanyag megint iszonyatos értéket képviselt az állam, és az emberek szemében is.

A hetvenes évek két nagy gazdasági krízise (az 1973-as olajválság, és az 1979-es energiaválság) arra ösztönözték az olyan komoly vállalatokat, mint a Chryslert, hogy a saját munkásaik számára hozzanak létre telekocsikat, jobban mondva telekisbuszokat, amikkel bejárhattak munkába. 

Az újabb visszaesés 2000-ig

A válságok lezárulta ismét „fölöslegessé” tette a telekocsizást.

A hetvenes években még az utazók kb. egyötöde használta ezt a lehetőséget, de ez jelentősen lecsökkent későbbre, főleg akkor, amikor az üzemanyagárak a nyolcvanas évek küszöbén óriásit zuhantak.

A kilencvenes években az egyetemisták körében ismét népszerűvé vált a carpooling, mivel az egyetemek általában nem rendelkeztek elegendő parkolóhellyel, és emellett sokkal költséghatékonyabb is volt, ha ketten-hárman egy kocsival jöttek fel a nagyvárosba vidékről.

Az új előretörés az internet korával

Az új előretörés az internet korával

Bár a hetvenes évekbeli állapotokat nem lehet visszahozni, azt lehet mondani, hogy napjainkban ismét komoly népszerűségnek örvend a telekocsi intézménye szerte a világban.

Egy 2011-es felmérés szerint az utazók nagyjából 9%-a használja ezt a megoldást, és bár ez messze van a korabeli 20%-tól, beláthatjuk, hogy mégiscsak a telekocsi népszerűségét mutatja nekünk.

A magyarázat erre egyébként egyszerű: az internetnek köszönhetően a fuvar megtalálása egyszerűbbé vált, mint valaha.

Annak idején még a klubokba kellett járni, vagy hirdetéseket feladni az utazási tervről, hogy megtalálhassuk az útitársainkat: manapság már csak az okostelefonunkba kell bepötyögni a megfelelő weboldal címét, kitölteni az utazás adatait, és megkeresni az ideális autóst, vagy utast magunknak.  

Mit tanulunk a múltból?

Mit lehet kiolvasni a telekocsi történelméből?

Nagyon egyszerű: a rendszer legnagyobb előnyeit!

Mikor használták a telekocsit a múltban az emberek?

Kifejezetten nagy válságok idején: háborúk és gazdasági krízisek korában, amikor a pénz és az üzemanyag óriási érték volt.

És miért használják őket ma?

Pontosan ezek miatt: a pénz még ma is pénz, ráadásul az üzemanyagárak folyamatosan csak emelkednek, így a gazdasági rész most is ott van a háttérben.

De emellett még itt van a nyakunkon a globális felmelegedés jelentette fenyegetés is, amely bár nem ér fel rövid távon egy háború szörnyűségeivel, a jövőben igen komoly problémát jelenthet, ha nem kezdünk vele valamit.

Éppen ezért mondom azt, hogy jó oka van annak, hogy a telekocsi ismét olyan népszerű, mint annak idején volt – használjuk is ki ezt a lehetőséget minél többen, hogy a válságot minél hamarabb le tudjuk küzdeni ezzel!